چگونه فرهنگ مردمی فشن را می‌سازد؟ (۱)

تا اینجا درباره‌ی ابرقهرمانان حرف زدیم حالا راجع به یک خرده‌فرهنگ دیگر صحبت می‌کنیم و آن مافیا یا گانگسترهاست. در سال ۲۰۰۰ مقاله‌ای چاپ می‌شود بانام «گانگستا در کلاس‌درس‌تان: چگونه آن‌ها را بشناسیم و معلم‌ها چه باید بدانند» چاپ می‌شود. هشداری که در این عنوان به خواننده می‌دهد مانند هشدار شیوع یک بیماری یا یک …

How Pop Culture Shape Fashion? (1)

So far we have talked about superheroes, now we are talking about another subculture and that is Mafia or gangsters. In the year 2000 there appeared an article the journal disseminated by the Council for Exceptional Children of the US entitled “‘Gangstas’ in Your Classroom: How to Recognize Them and What Teachers Should Know”. The …

خود آلامد در فرهنگ مردمی

در مقاله‌ی پیش نخست مطرح کردم که مسایلی هست گرد فهم فرهنگ مردمی و پاپ و پس از آن به نقش مردها پرداختم. در اینجا نیز بحث پیش را ادامه می‌دهیم و به نقش مردانگی در شکل‌گیری فرهنگ مردمی می‌پردازیم و سپس در مقاله‌ی دیگر به وجه تمایز فرهنگ مردمی پاپ می‌پردازیم. همانطور که دیدیم، …

فشن و فرهنگ مردمی

یکی از دغدغه‌هایم در مجموعه‌هایی که کار کرده ام، فرهنگ مردمی و تاثیری که از فرهنگ نخبه می‌گیرد بوده است. نمونه‌ی روشنی که می‌توانم مثال بزنم، مجموعه‌ی «گل‌ها»یم است که در واقع، با الهام از رادیو گل‌ها کار شده است. رادیو گل‌ها برنامه‌ی رادیویی بود که در آن فرهنگ مردمی ایران را می‌توانستیم گوش دهیم. …

نظریه‌ای برای فشن معاصر

سیستم فشن مرزهای نمادینی را بین آنچه فشن هست و نیست تعیین کرده و نیز مشخص می‌کند که ذائقه‌ی زیباشناختی مشروع چیست. تولیدکنندگان فشن ازجمله دیزاینرها و دیگر حرفه‌ای‌های فشن که عاملان فشن اند، سهمی را در تعیین سلیقه‌ای دارند که به‌عنوان اجناس آلامُد لباس دیده می‌شود. پس از آن که لباس‌ها تولید شدند، آن‌ها …

A Theory for Contemporary Fashion

The fashion system creates symbolic boundaries between what is fashion and what is not fashion and also determines what the legitimate aesthetic taste is. Producers of fashion, including designers and other fashion professionals who are agents of fashion, make a contribution in defining a taste that is represented as items of fashionable clothing. After clothes …

فشن، تمدن و لباس‌ها

فینکلستاین خاطر نشان می‌شود که فشن مکانیسم اجتماعی و روان‌شناختی‌ست که خاستگاه مشخصی ندارد. لیپوتسکی و دیگران استدلال می‌کنند که فشن درجای‌گاه مفهوم با آغاز پدیده‌ی فشن ظاهر شده است. درحالی‌که لباس‌ها تقریبا جهان‌شمول اند، فشن این‌طور نیست. فشن به هیچ سن یا تمدنی تعلق ندارد؛ فشن یک نقطه‌ی قابل‌شناسایی در تاریخ است. فشن نشانه‌ی …